Pages

Thursday, July 23, 2009

Resepi Tradisional Luak Lingkungan

Sebelum saya menulis resepi tradisional Luak Lingkungan, saya akan menceritakan serba ringkas mengenai Luak Lingkungan agar kita tahu kenapa ianya digelar sebagai Luak Lingkungan....


Luak Lingkungan merupakan salah satu luak yang terdapat di Seri Menanti. Masyarakat di Luak Lingkungan mengamalkan Adat Lingkungan yang berasaskan Adat Perpatih. Adat Lingkungan diamalkan oleh beberapa suku di kampung-kampung yang terletak di dalam Limgkungan Seri Menanti. Adat ini telah diamalkan sejak zaman berzaman sejak kewujudan Yang Dipertuan Besar atau Yamtuan Besar. Masyarakat yang mengamalkan Adat Lingkungan juga dikenali sebagai masyarakat 'Air Kaki Yamtuan'.

Kewujudan Adat Lingkungan merupakan salah satu keunikan yang ada di dalam sistem kemasyarakatan Negeri Sembilan di mana masyarakatnya mengamalkan Adat Perpatih. Suku-suku yang terdapat di dalam kawasan Adat Lingkungan ialah Batu Hampar, Tanah Datar, Seri Lemak Pahang, Seri Lemak Minangkabau dan Tiga Batu di mana kelima-lima suku ini dikenali sebagai suku Lingkungan Air Kaki Yamtuan.

Kewujudan masyarakat Adat Lingkungan bermula setelah perkahwinan di antara Raja Melewar dan Cik Puan Seni di mana kempat-empat saudara lelaki Cik Puan Seni telah dilantik sebagai pembesar atau ketua bagi menguruskan segala hal yang berkaitan dengan keluarga diraja serta adat istiadat istana. Oleh yang demikian, wujudlah gelaran Orang Empat Istana yang terdiri daripada Datuk Seri Amar Diraja, Datuk Raja Dewangsa, Datuk Penghulu Dagang dan Datuk Akhir Zaman. Datuk Seri Amar Diraja dan Datuk Raja Dewangsa merupakan pusaka bagi suku Batu Hampar manakala Datuk Penghulu Dagang dan Datuk Akhir Zaman merupakan pusaka suku Tanah Datar.


P/S : Kalau ada yang kurang atau tersilap saya minta maaf.......

No comments:

Post a Comment

 

Sample text

Sample Text

Sample Text